Shiatsu & Acupunctuur Johannes D. Heinzerling

Praktijk

Oefeningen & advies

Oefeningen & advies
In eerste instantie weten ons lijf en ons wezen wat ze nodig hebben en kunnen doen om beter te worden.
Mijn werk ondersteunt uw eigen vermogen om weer toegang te krijgen tot deze instinctieve en onbewuste kennis. Vaak onstaan in de loop van een behandeltraject eigen impulsen van verandering in gedrag en waarneming.
Toch geef ik vanuit het behandelproces ook individuele kleine oefeningen en adviezen als impulsen mee. Waneer uw deze vergeet en niet toepast sluiten ze kennelijk niet aan bij uw eigen proces. Het heldere waarnemen van het orginele verlangen geeft de beste basis voor substantiële verandering.

Hier een paar voorbeelden:

Belletje rinkelen
Stel je voor: je houdt een klein belletje tussen je handpalmen en schudt die voor je middenrif op de hoogte van je buiknavel. Doe dit in kleine schudbewegingen, met verder een ontspannen lichaam en ontspannen adem. Na een tijd zal je merken dat de trilling door je hele lijf gaat, tot je voeten toe. Heel eenvoudig en heel effectief.
2-3 keer per dag 5 minuten is een goede ondersteuning bij een hoge spierspanning maar ook bij mentale spanning.

Gapen
Je gaat staan (maar zittend op de grond kan ook) en je brengt je handen in een rechte hoek van je armen met een lichte spanning in je handgewricht. Door je open mond adem je uit, waarbij je je armen naar voren gestrekt beweegt. Als je zit beweeg je gestrekte armen naar de grond. Als je staat beweeg je ze naar voren, naar de grond. Herhaal deze beweging en adem uit tot je spontaan gaat gapen. Na 9 keer voluit gapen ontstaat een diepe ontspanning. Het heeft mentale uitwerking en uitwerking op het vegetatieve zenuwstelsel.


Ontspanning van de onderrug
Zet je linkse voet rechts naast je rechtse voet. Nu staan je voeten kruiselings, de binnenkanten van je bovenbenen hebben stevig contact. Buig langzaam naar voren, wanneer nodig hou je je aan een stoel vast, voor je evenwicht. Adem ontspannen en beweeg langzaam met je handen naar beneden, zonder te forceren. Dan even met je handen beneden blijven en weer rustig recht overeind komen. En dan de rechtse voet links van je linker voet en weer dezelfde oefening doen.

Kurkentrekker
Sta heupbreed en los in de knieën. Begin vanuit je heupen naar links en rechts te zwaaien.
Je armen zijn geheel los en zwaaien passief mee. In het begin laat je je hoofd recht naar voren kijken, later wanneer de beweging groter wordt kijk je over je schouder naar achter, je kijkt mee, naar rechts en naar links, rustig heen en weer. Belangrijk is dat je wat in de knieën gezakt staat en de bewegingsimpuls alleen vanuit het bekken ontstaat. Zo raakt de gehele wervelkolom ontspannen en vrij gemaakt. Het is de draaibeweging in het bekken, zoals een kurkentrekker, die dat bewerkstelligt.

Adem
Als je zit of staat leg je de handpalmen op elkaar. Je ademt met gesloten mond in via de vingertoppen. Je ademt op je eigen manier uit. Vijf minuten zo ademen: dit werkt diepgaand en eenvoudiger kan het niet.

Voeding
Heel goed voor de werking van de darmen is 's ochtends een glas warm water te drinken (water dat gekookt heeft). Ook is het voor somminge constituties aan te bevelen om te ontbijten met gekookte havermout (of een andere graansoort). Als de darmen het goed maken gaat het goed met de energie en met u.